top of page

Linden - Lime - Tilia

Linden - Lime - Tilia

Ik kijk elk jaar weer uit naar de eerste bladeren van de Lindeboom. Op mijn route naar mijn werk, vrienden en mijn tuin in Den Haag staan overal lindebomen. Ongeveer 2 weken voor mijn verjaardag (30 april) krijgen de bomen een grote sok jonge bladeren aan hun voet. De jonge bladeren zijn heerlijk zijdezacht als je ze rauw eet. Ze lijken een beetje op salade, maar dan helemaal niet op salade. Als je er een beetje op kauwt, worden ze een beetje slijmerig, wat ik zijde zacht noem. Zijde in je mond. Probeer zelf maar eens uit, dan begrijp je wat ik bedoel.

Ze zijn geweldig om in of zelfs ter vervanging van sla in salades te eten terwijl ze jong zijn. De jonge bladeren hebben een sappige, bijna zoete smaak die sterk wordt versterkt zodra het blad is bedekt met bladluizenpoep. Dat is het glimmende goedje wat je soms ziet op het blad.. Ja, het klinkt vies misschien, maar die substantie zit in best wel wat producten uit de supermarkt. Roze koeken bijvoorbeeld.

Als de bladeren wat ouder zijn worden ze wat vezeliger en zijn ze rauw niet meer zo lekker, maar verwarmd kan dat wel weer. Ik werd geïnspireerd door de Perzische keuken en maakte dolma van de wat oudere bladeren voor mijn Perzische gasten. Het gerecht was meer dan heerlijk. Ik werd gecomplimenteerd door mijn vrienden en dat maakte mij een hele blije wildpluk kok (voor het recept zie mijn webpagina www.kitswildkitchen.com in Plantenverhalen).

Dan strakjes in juni .......

Mmmm die geur van de Lindebloesem. Het bedekt de hele stad met een zoete geur die mijn mij van binnen helemaal gek maakt. Toen ik mijn boeken opende om meer over deze specifieke boom te weten te komen, ontdekte ik iets interessants. Volgens de oude mythen werd de lindeboom door de Kelten en de Germanen als heilige boom gezien. De godin Freya zou zich in de lindeboom hebben gevestigd. Freya is een godin die wordt geassocieerd met oorlog, dood, liefde, seks, schoonheid, vruchtbaarheid en goud.

Geen wonder dat mijn oerinstinct wakker wordt met de geur van Lindebloesem. Omdat de boom wijd verspreid is in onze stad (Den Haag), vraag ik mij af of er in deze tijd van het jaar meer mensen onbewust opgewonden raken en er misschien wel daardoor een baby boom ontstaat. Naast de heerlijke geur die het je neus brengt, heeft de boom nog andere mooie giften.

Een thee van de bloemen zou eigenschappen hebben die verharding van slagaders en hoge bloeddruk voorkomen.

Een thee uit de bloemen kalmeert je. Je hebt maar een klein beetje nodig, want als je te veel gebruikt, doet het het tegenovergestelde zo heb ik gehoord.

Op reis in Mexico kreeg ik de thee aangeboden bij buikkrampen. Wonder boven wonder hielp dit gelukkig goed. Ik was binnen een dag van de schijterij af. De schors werd vroeger gebruikt om touw te maken en het hout wordt nog steeds gebruikt bij het maken van meubels omdat het niet kromtrekt. Ook de Hollandse klompen worden dikwijls van Lindenhout gemaakt.

Een boom vol met goeds dus! Heb jij hem al geprobeerd? Op welke manier heb jij gebruik gemaakt van deze boom?

Mijn lievelings Lindenboom staat trouwens op het Koekamp bij Centraal Station in de buurt. Je weet wel die mooie!

Linden Blossom Siroop

Ingrediënten

* 3 kopjes water

* 5 kopjes lindebloesems (kies sprays met enkele bloemen die open zijn en sommige knoppen die dat niet zijn)

* 4 biologische citroenen, schil en sap (zorg ervoor dat u geen van de witte merg bevat)

* 1 pond biologische rietsuiker

* 1 1/2 kopjes biologische agave nectar

Routebeschrijving

1. Voeg de suiker en agave stroop toe aan het water in een niet-reactieve pot (geen koper) en breng aan de kook terwijl je roert tot de suiker volledig is opgelost.

2. Schud de bloesems een beetje om eventuele insecten te verwijderen. Haal de pan van het vuur en voeg het citroensap, de schil en de bloemen toe.

3. Dek af en laat ongeveer een dag op het aanrecht staan ​​en zet het vervolgens twee tot vier dagen in de koelkast om de bloemen de tijd te geven hun smaak in de siroop te laten trekken. Vier dagen is beter dan twee.

4. Giet de siroop door een fijnmazige metalen zeef, kaasdoek of een jelly bag in de glazen potten of flessen naar keuze (ik heb drie glazen Mason-potten gebruikt) Verwijder suikerwater van het vuur en voeg het citroensap toe, schil en bloemen. Dek af, laat op kamertemperatuur komen en zet een dag opzij. Schroef de deksels stevig vast en zet ze in de koelkast - ze kunnen minstens een maand bewaard blijven (controleer gewoon de bovenkant op schimmel :))

Wilde Dolma

Dit gerecht kan worden gemaakt in de maand juni, wanneer alle ingrediënten vers zijn om te worden geoogst of in de winkels worden gekocht. Dit is slechts een creatie van mij. Maar je kunt altijd iets extra's toevoegen of weglaten wat je niet bevalt.

Voorbereidingstijd

90 min

Ingrediënten:

aalbes

1 groot glas Turkse rijst

1 handje brandnetelzaden (als de netel niet zaait, pak dan wat bladeren)

1 blikje tomatenpuree

2 Citroen

1 Tomaat

een handje vol verse munt

een hand vol verse platte peterselie

knoflook

ui

1 theelepel gerookt paprikapoeder (of pittig paprikapoeder doet het ook)

1 theelepel zout

1 theelepel peper (iets minder als je pittige paprika gebruikt)

1 ui

2 of 3 eetlepels olijfolie of zonnebloemolie

40 grote lindebladeren

1 citroen (voor de dolma zelf)

1,5 kopje gekookt water (voor de dolma zelf)

Voorbereiding:

Doe de ui, tomaat, tomatenpuree, zonnebloemolie en de kruiden in een kom.

Voeg de kruiden en het zout toe aan het gehakt in de kom.

Was de rijst en laat deze zeven, zodat het water eruit kan komen. Doe vervolgens de rijst in de kom.

Meng alles samen met je handen.

Bereiding van de Doma zelf:

Was de limoenblaadjes.

Pak een blad. Doe een klein beetje van het mengsel op de onderkant van het blad.

Rol het onderste deel van het blad over de mix

Sluit de uiteinden naar binnen. Rol het helemaal naar boven.

Je zou nu een vingervormige Dolma moeten hebben.

Doe alle Dolmas in een pan. Doe de zonnebloemolie over de Dolmas.

Voeg ook het water toe aan de Dolmas.

Snijd de citroen in plakjes en leg ze op de Dolmas. Laat ze zo staan ​​totdat het water begint te koken. Als het begint te koken, zet u de brander lager en laat u het 45 minuten sudderen.


Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Er zijn nog geen tags.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page